reklama

O dni matiek, koláčoch a genderových stereotypoch

Besiedka na deň matiek. Kto vlastní nejakého potomka, ktorý navštevuje (aspoň občas) predškolské či školské zariadenie, to pozná. Do herne či telocvične sa nahrnú rodičia, v priemere 2-3 na jedno dieťa, dorast zaspieva, zatancuje a zarecituje, rodinní príslušníci zhotovujú dokumentáciu najlepšie dvojmo až trojmo a zúrivo si zavadzajú, aby mali čo najlepší uhol vo chvíli, keď dedič trónu deklamuje "Spadla hruška zelená" a bolo to zachované pre ďalšie generácie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)
Aj toto sú matky
Aj toto sú matky 

Tak som bola na besiedke. Ako matka detí troch mám ich už napozeraných desiatky...
Ale jedna vec mi došla až dnes. Repertoár. Ľudové pesničky, básničky od Podjavorinskej, Čepčekovej či Bendovej, kde-tu Rúfus. Hm...dnešné mamy nikto neospieval nejakou tou rýmovánkou? Či je to vekom vychovávateliek, ktoré učili ešte nás?
Skupina s mladučkou pani vychovávateľkou zatancovala na rap "Žijeme len raz" - chvalabohu, že nie niektorý iný, tak som sa jej spýtala. Nie, ani ona nepozná nejakú aktuálnu básničku pre mamu. Prečože to?

"...šije, varí, perie, zvára, ani chvíľu nezaháľa..." recitovalo prváča, ktoré sa na ďalší deň vyskytlo v našej kuchyni - partička dievčat k nám chodí piecť koláče (som zjavne jediná, ktorá je na takúto zábavu ochotná požičať vlastnú kuchyňu). Tak som ich preskúšala. Pre začiatok "cudzie termity". Polovica uhádla, čo je "nezaháľa", ale viac-menej z kontextu. So "zváraním" to bolo horšie. Dosť ma šoklo, že druháčka vie, čo je zváranie kovov elektrickým oblúkom...ale ani jedna nepochopila, prečo by mali mať v kuchyni potrubie, ktoré potrebuje zaplátať. O "zváraní" prádla v hrnci počúvali asi tak ako ja o pradení na kolovrátku. Ani sa im nečudujem. Kto už dnes nemá na pračke program 95?
Tak ďalej. Na otázku, ktorá mama šije, bola odpoveď mlčanie, aj keď na cielenú otázku o prišívaní gombíkov prišli kladné odpovede. Nuž sú za nami aj osemdesiate roky minulého storočia, kedy boli pevnou súčasťou väčšiny domácností Burda a šijací stroj a mamy po príchode z práce vyrábali najmodernejšie kreácie. O varení sme sa veľmi nerozmazávali, prečo asi chodia slečny na koláče ku nám...varenie má pár ľudí ako hobby, ale žiadne deti od hladu nepadnú, ak mama nenavarí - už v mojej generácii to platilo...

...čiže čím oslávime mamu - tú, ktorá dojato slzí pri nahrávaní besiedky? Staré básničky nefungujú, nové nikto nenapísal...myslím, že by som sa zrútila od rehotu, keby som si vypočula básničku o pracovitej mame, ktorá naloží pračku, umývačku, objedná pizzu, urobí zoznam na tesco dovoz a zabezpečí akciové oblečenie z bonprixu. Vy nie? Na partii dievčatiek, zarazených z môjho výsluchu, som to ani neskúšala. Oni za to nemôžu, že genderový stereotyp nefunguje, n.b. ma pichlo kdesi okolo perikardu, keď jedna z nich zafňukala, že ona by bola rada, keby jej mama bola viac doma a hoci aj robila vyššie spomínané aktivity a nechodila stále na služobné cesty.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A tak sme si pri spoločnou rukou upečenom koláči zarecitovali, že "mama je preto mama, lebo som jej, lebo má ma...", aby "deň matiek" neostal len pri "mimoriadnej ponuke parfémov pre vaše mamy len za 15,99€".
Lebo tak či tak, deti majú mamy a mamy majú deti - rady.

Zuzana Šubová

Zuzana Šubová

Bloger 
  • Počet článkov:  622
  •  | 
  • Páči sa:  85x

Nealternatívna mamina Zoznam autorových rubrík:  Nie súkromnéPod bielym krížomSlužobneDamalsPrivat

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu